Dovednosti, které by dítě mělo zvládat před nástupem do MŠ
Svlékání a částečné oblékání
Na procházky se s pár výjimkami ohledně počasí chodí téměř každý den. Je proto důležité, aby se dítě zvládlo alespoň zčásti obléci. S nazouváním bot, zavazováním tkaniček, zapínáním knoflíků samozřejmě pomáhá pedagog, ale je nezbytné, aby si dítě zvládlo obléci kalhoty, čepici, mikinu…
Stolování
Dítě by mělo umět sedět u stolečku, odnést si prázdný talíř od polévky, přinést si talíř s hlavním chodem, pít z hrnečku a používat lžíci. Knedlíky a maso dostávají děti nakrájené, je však důležité, aby se dovedly samy najíst, protože krmení dětí v počtu 25 dětí je pro pedagogy nereálné. Důležité je, aby dítě vydrželo u jídla sedět na místě a nepobíhalo kolem stolu.
Vyprazdňování
Kromě 2letých dětí (kdy je MŠ k tomuto přizpůsobena), je nezbytné, aby dítě nepoužívalo pleny a bylo schopné rozpoznat, kdy potřebuje na WC. Také by se mělo samo svléknout. S utíráním zadečků samozřejmě pomáhá personál MŠ. V tomto věku je naprosto běžné, že se občas dítě počůrá.
Hygiena
Dítě by mělo být zvyklé umývat si ruce nejen po toaletě, ale i před a po jídle. Také by mělo být schopné si ruce utřít do ručníčku.
Udržení pozornosti
Jelikož název obsahuje slovo „škola“, i v mateřské škole se děti vzdělávají, a proto je důležité, aby dítě zvládlo setrvat u činnosti alespoň 5 minut, a to při malování, cvičení, divadélku, volné hře apod.
Chůze po schodech
Při nástupu do školky se již dítě nemůže vozit v kočárku, ale musí být schopné chůze po schodech s přidržováním se zábradlí. Poté můžete postupně nacvičovat střídání nožiček. Ideální jsou pěší výlety přiměřené věku, aby dítě poté bylo schopné jít ve dvojici na procházku či na výlet (výlety však nebývají v září).
Snaha o úklid hraček
Děti by měly být z domova naučeny, že si po sobě mají uklidit. Ve školkách k tomu mají paní učitelky často vytvořený rituál, aby se děti lépe orientovaly (zacinkání zvonečku, zpěv uklízecí písničky apod.). Důležité je, aby dítě vědělo, že každá hračka má své místo. Na začátku školního roku samozřejmě paní učitelka s úklidem dětem pomáhá.
Zvyk na odloučení od maminky
Před nástupem do mateřské školy je ideální, aby již zažilo odloučení od maminky či jiného zákonného zástupce alespoň na kratší dobu. Na začátku je běžné, že děti pláčou, ale je důležité, aby věděly, že se na chvilku maminka vzdálí a poté se zase vrátí.
Reakce na pokyn
I u takto malého dítěte je důležité, aby respektovalo autoritu. Dítě by mělo být poslušné, při pokynu „stůj“ na procházce musí zastavit.
Používání zdvořilostních slov
Důležité je, aby dítě umělo pozdravit, požádat a poděkovat. Při příchodu do třídy by mělo paní učitelku pozdravit, stejně tak i při odchodu. Ve školce je vedeno ke slušnému chování, učí se poprosit a poděkovat.
Motivace dítěte před vstupem do mateřské školy
Vhodné je, abyste s dítětem probírali, co se bude ve školce dít, pozitivně mluvili o paní učitelce. Je důležité, aby dítě mělo dostatek informací a zmenšil se mu tak strach z neznámého. Doma by neměly zaznívat věty typu: „No počkej, ve školce tě vychovají, tohle se jim líbit nebude.“ Dítě si zbytečně vytvoří ke školce bariéru.